PROGRAM

W swojej ofercie prezentujemy Państwo dwa rodzaje szkoleń, w zależności od stopnia zaawansowania w komunikacji AAC oraz rodzaju placówki

 

OFERTA SZKOLENIA PODSTAWOWEGO AAC
6 godzin lekcyjnych (4.5  zegarowych)

PREZENTACJA WPROWADZAJĄCA do AAC

                Naturalny rozwój porozumiewania się a systemy AAC- alternatywne i wspomagające komunikację i czynności poznawcze

Co trzeba wiedzieć żeby wsparcie komunikacji  i terapia mowy była skuteczna

  • czym jest komunikacja jakie są etapy normatywnego rozwoju mowy i umiejętności przedwerbalnych
  • funkcje mowy realizowane w dyskursie
  • wsparcie w rozwoju komunikacji i rozwoju języka dla uczniów z trudnościami rozwoju
  • systemy, podejścia ,metody  terapii komunikacji

dokument filmowy  i nagrania wideo

 

Grupy rozwojowe uczniów wymagające wsparcia w  rozwoju komunikacji i  języka

Co trzeba wiedzieć żeby odpowiednio do warunków  ucznia dostosować pomoc  w  terapii mowy

 

  • grupy użytkowników AAC
  • diagnoza funkcji  komunikacyjnych, potrzeb  użytkownika  oraz uwarunkowań wsparcia
  • najlepsze dostosowania AAC w każdej z grup użytkowników: cele dalekie, cele aktualne
  • środki techniczne: w otoczeniu ucznia (graficzna  aranżacja przestrzeni, aranżacja akustyczna)
  • znaczący partner dialogu (nauczyciel)  kompetencje, osobowość, relacyjność, motywacja,

dokumenty z placówek formy i techniki pracy z osobami niemówiącymi

 

OFERTA SZKOLENIA SPECJALISTYCZNEGO
8 godz. lekcyjnych (6 zegarowych)

PREZENTACJA WŁAŚCIWA- STRATEGIE  AAC –piktogramy

Piktogramy znaki graficzne- strategie użytkowania

Pomoce komunikacyjne dla uczniów z grupy  wsparcia ekspresji

  • Gesty komunikacji społecznej
  • Znaki  graficzne  ekspresji i kontaktu
  • Strukturyzacja otoczenia: plany aktywności, plany orientacji czaso-przestrzennej
  • Inne formy rozwijania ekspresji i języka: albumy rodzinne, tablice tematyczne zeszyty do komunikacji, segregatory  z Tekstami melodycznymi

 

Pomoce komunikacyjne i językowe dla uczniów grupy rozwojowej i sytuacyjnej

  • Czytanie uczestniczące – cechy dobrej książki, sposoby pracy z książką
  • Tablice przejściowe, tablice tematyczne,
  • Segregatory z tekstami melodycznymi  z grupy C i D (programującymi  język i kształtującymi uwagę słuchową)
  • Terapia słuchowa i jej związek z funkcjami  komunikacyjnymi i wprowadzaniem AAC-piktogramy

 

Pomoce komunikacyjne dla uczniów  z grupy alternatywnej

  • Kontrolowany przekaz, co to jest i czemu służy
  • Wprowadzanie znaków osiowych
  • Wprowadzanie składni znakowej
  • Teksty melodyczne grup:  A B C D cele i zasady  wprowadzania tej  techniki  

 

Programy komputerowe z piktogramami –prezentacja użytkowania

 

Warsztaty równoległe rotacyjnie  zmieniane:

  1. 1.       warsztat graficzny : projektowanie indywidualnych pomocy z piktogramami
  2. warsztat muzyczny Teksty melodyczne z każdej grupy , nauka wybranych tekstów