PROGRAM
W swojej ofercie prezentujemy Państwo dwa rodzaje szkoleń, w zależności od stopnia zaawansowania w komunikacji AAC oraz rodzaju placówki
OFERTA SZKOLENIA PODSTAWOWEGO AAC
6 godzin lekcyjnych (4.5 zegarowych)
PREZENTACJA WPROWADZAJĄCA do AAC
Naturalny rozwój porozumiewania się a systemy AAC- alternatywne i wspomagające komunikację i czynności poznawcze
Co trzeba wiedzieć żeby wsparcie komunikacji i terapia mowy była skuteczna
- czym jest komunikacja jakie są etapy normatywnego rozwoju mowy i umiejętności przedwerbalnych
- funkcje mowy realizowane w dyskursie
- wsparcie w rozwoju komunikacji i rozwoju języka dla uczniów z trudnościami rozwoju
- systemy, podejścia ,metody terapii komunikacji
dokument filmowy i nagrania wideo
Grupy rozwojowe uczniów wymagające wsparcia w rozwoju komunikacji i języka
Co trzeba wiedzieć żeby odpowiednio do warunków ucznia dostosować pomoc w terapii mowy
- grupy użytkowników AAC
- diagnoza funkcji komunikacyjnych, potrzeb użytkownika oraz uwarunkowań wsparcia
- najlepsze dostosowania AAC w każdej z grup użytkowników: cele dalekie, cele aktualne
- środki techniczne: w otoczeniu ucznia (graficzna aranżacja przestrzeni, aranżacja akustyczna)
- znaczący partner dialogu (nauczyciel) kompetencje, osobowość, relacyjność, motywacja,
dokumenty z placówek formy i techniki pracy z osobami niemówiącymi
OFERTA SZKOLENIA SPECJALISTYCZNEGO
8 godz. lekcyjnych (6 zegarowych)
PREZENTACJA WŁAŚCIWA- STRATEGIE AAC –piktogramy
Piktogramy znaki graficzne- strategie użytkowania
Pomoce komunikacyjne dla uczniów z grupy wsparcia ekspresji
- Gesty komunikacji społecznej
- Znaki graficzne ekspresji i kontaktu
- Strukturyzacja otoczenia: plany aktywności, plany orientacji czaso-przestrzennej
- Inne formy rozwijania ekspresji i języka: albumy rodzinne, tablice tematyczne zeszyty do komunikacji, segregatory z Tekstami melodycznymi
Pomoce komunikacyjne i językowe dla uczniów grupy rozwojowej i sytuacyjnej
- Czytanie uczestniczące – cechy dobrej książki, sposoby pracy z książką
- Tablice przejściowe, tablice tematyczne,
- Segregatory z tekstami melodycznymi z grupy C i D (programującymi język i kształtującymi uwagę słuchową)
- Terapia słuchowa i jej związek z funkcjami komunikacyjnymi i wprowadzaniem AAC-piktogramy
Pomoce komunikacyjne dla uczniów z grupy alternatywnej
- Kontrolowany przekaz, co to jest i czemu służy
- Wprowadzanie znaków osiowych
- Wprowadzanie składni znakowej
- Teksty melodyczne grup: A B C D cele i zasady wprowadzania tej techniki
Programy komputerowe z piktogramami –prezentacja użytkowania
Warsztaty równoległe rotacyjnie zmieniane:
- 1. warsztat graficzny : projektowanie indywidualnych pomocy z piktogramami
- warsztat muzyczny Teksty melodyczne z każdej grupy , nauka wybranych tekstów