PROGRAM
SOBOTA 31.05.2014
9.00-19.00
dr M. Grycman
- Wyznaczanie celów działań terapeutycznych na różnych poziomach umiejętności porozumiewania się użytkowników AAC – wykład/warsztat.
- Procedury ułatwiające wprowadzanie strategii terapeutycznych dzieci z ciężkimi zaburzeniami porozumiewania się –wykład /warsztat.
- Strategie komunikacyjne dla partnerów warunkiem skutecznych sposobów porozumiewania się – wykład/warsztat .
mgr A. Adamczyk
- Konkrety – znaki przestrzenno-dotykowe – Piktogramy – prezentacja.
- Sytuacje komunikacyjne wspomagane AAC: oparte na Konkretach – Znakach przestrzenno-dotykowych – filmy z omówieniem strategii komunikacyjnych nisko funkcjonujących uczniów ze złożoną niepełnosprawnością.
- Warsztat pomocy dydaktycznych – omówienie.
mgr L. Klaro –Celej
- Sytuacja uczniów niemówiących w szkole w świetle prawa oświatowego – prezentacja.
- Uczniowie ze specjalnymi potrzebami w kształceniu – teoria a praktyka, panel.
NIEDZIELA 1.06.2014
9.00-16.00
mgr M. Podeszewska
- Piktogramy: znaki drogowe w życiu osób z trudnościami w porozumiewaniu się językowym – o komunikacji trochę szerzej.
- Procedury i techniki wczesnych interakcji społecznych dzieci z opóźnionym rozwojem psychomotorycznym, warunkujące efektywność porozumiewania się i rozwoju języka.
- Spektrum zachowań – spektrum komunikacji : odmienność postaw i zachowań komunikacyjnych oraz celów w wybranych grupach użytkowników AAC w : spektrum autyzmu i pokrewnych zaburzeniach psychicznych, zespole Downa i pokrewnych zaburzeniach poznawczych.
- Obszar doświadczeń akustycznych i umiejętności słuchowych niemówiących uczniów– zaniedbany temat w AAC. Teksty melodyczne z piktogramami i inne formy muzykoterapii.
inż. P. Paczkowski i B. Mateńko
- Strategie multimedialne wprowadzania Piktogramów- program komputerowy: Język Piktogramów i Teksty Melodyczne.
- Prezentacja programu i zapoznanie z funkcjonalnością.
mgr A. Szipluk
- Motywacja i strategie budowania i utrzymania postawy zaangażowania zawodowego nauczyciela.