TERAPIA
Poradnia prowadzi terapię w trzech formach: diagnozy, konsultacji i stałych zajęcia logopedycznych. Poniżej prezentujemy regulamin funkcjonowania Poradni, prosimy o zapoznanie się z nim przed skorzystaniem z naszych usług.
REGULAMIN
ZAKRES USŁUG
- Poradnia obejmuje terapią wszystkie osoby, które mają trudności w zakresie komunikacji werbalnej i niewerbalnej, sprawności systemowej i pragmatycznej języka, mają opóźniony rozwój kolejnych etapów mowy w stosunku do wieku i normy rozwojowej oraz problemy z realizacją artykulacyjną wypowiedzi.
- Objawy zaburzeń mowy u dzieci mogą być różnorodne. Mogą nie rozumieć dźwięków mowy (głuchota lub poważny niedosłuch, autyzm, afazja semantyczna, alalia rozwojowa, całościowe zaburzenia rozwoju ) lub częściowo, sytuacyjnie z odroczeniem rozumieją mowę (autyzm, niedosłuch, centralne zaburzenia przetwarzania słuchowego, opóźniony rozwój mowy, SLI – specyficzne zaburzenia rozwoju językowego, dyslalia, oligofazja). Diagnozujemy i udzielamy pomocy we wszystkich wymienionych trudnościach rozwojowych.
- Pomoc otrzymają również wszyscy uczniowie , którzy mają problemy w realizacji wypowiedzi: mówią bełkotliwie, niezrozumiale i zniekształcają lub nie wypowiadają właściwych głosek (dyslalia, dyzartria).
- Problemy ze sprawnością systemową języka są przyczyną trudności w uczeniu się: pisaniu, czytaniu, zapamiętywaniu informacji i pracy z tekstem. Uczniowie z dysleksją i specyficznymi zaburzeniami rozwoju językowego SLI, też otrzymują pomoc logopedyczną w Poradni, wymagają bowiem indywidualnie opracowanych procedur komunikacyjnych i językowych.
CEL TERAPII
- Celem postępowania logopedy jest zawsze maksymalna ale zależna od warunków psychofizycznych ucznia poprawa jakości porozumiewania się zarówno w sferze rozumienia mowy jaki artykulacji.
- Dla części uczniów niemówiących w celu rozwoju porozumiewania słownego wprowadzany jest przekaz wspomagany AAC-Piktogramy. Pozwala to na lepsze programowanie mowy gdyż dziecko widzi różnorodne wzory graficznie układane z piktogramów jako pomoc obrazująca narrację języka mówionego. Ta metoda ułatwia kodowanie znaczenia dźwięków mowy, bo są widziane przez dziecko w postaci ilustracji i napisów. Poprawia to znacznie orientację w treściach słownych tekstu (o czym jest tekst) czy piosenek tematycznych (tekstów melodycznych).
- Dla podniesienia skuteczności terapii, dzieci otrzymują ( jeżeli jest to uzasadnione) nagrania audio. na płytach CD swoich indywidualnych zajęć. Śpiewane przez terapeutę teksty melodyczne lub wspólnie z dzieckiem prowadzone rozmowy, ćwiczenia lub inne formy językowej narracji, są rejestrowane na płytach CD podczas zajęć, co znacząco wpływają na przebieg terapii. Poprawia motywację ucznia i podnosi w oczach dziecka atrakcyjność zajęć (dziecko z przyjemnością uczestniczy w zajęciach) . Zarówno nagrania jak i płyty są w cenie zajęć .
DOKUMENTACJA PRACY I OPINIOWANIE POSTĘPÓW
- Rodzice podopiecznych na życzenie otrzymują opinię o aktualnym stanie funkcjonowania poznawczo-językowego bez dodatkowej opłaty.
- W Poradni prowadzona jest ewidencja i dokumentacja elektroniczna przebiegu terapii. Dokumentacja foto i wideo funkcjonowania podopiecznych jest podstawą diagnozy i ewaluacji postępów w terapii mowy. Rodzic może otrzymać taki multimedialny dokument tworzony do celów wewnętrznych Poradnii.
- Podopieczni Poradni otrzymują zeszyty pracy, segregatory i książki komunikacyjne wspólnie wykonywane przez terapeutę i ucznia podczas zajęć. Ma to znakomity walor motywacyjny szczególnie dla młodszych dzieci. Kserowanie, pisanie na laptopie i drukowanie indywidualnych pomocy dydaktycznych wykonywanych wspólnie z uczniem poprawia lub rozszerza umiejętności wykonawcze i kształtuje zaradność każdej osoby, szczególnie dziecka z trudnościami rozwojowymi. Znacznie poprawia się również rozumienie poleceń słownych i samokontrola ucznia w działaniu.
CZAS ZAJĘĆ
- Każdy z podopiecznych ma ustalany indywidualnie do potrzeb czas zajęć. Zajęcia mogą trwać od 30 do 90 minut. Chodzi o ustalenie niezbędnego a zarazem zgodnego z możliwościami psychofizycznymi ucznia, czasu jego zajęć (nie wydłużamy sztucznie zajęć). Czas zajęć bowiem wpływa odpowiednio na cenę , a jest ona od niego zależna.
- Czas zajęć obejmuje zajęcia właściwe (pracę z dzieckiem) i czas poświęcony na informację dla rodzica o aktualnym stanie pracy i zaleceniach. Wymagana jest więc dyscyplina z obu stron (terapeutów i rodziców) aby kolejne zajęcia z dziennego grafiku mogły odbywać się o zaplanowanej porze.
PŁATNOŚCI
- Mogą być realizowane w różnych formach: miesięczne rozliczenie, każdorazowe, lub inne formy do ustalenia. Bezpośrednie rozliczenie po zajęciach lub płatność na konto. Rodzice otrzymują rachunki potwierdzające wpłatę.
- Opłata zależna jest od czasu zajęć. 30 minut zajęć kosztuje 30 złotych, odpowiednio dłuższy czas zajęć wiąże się z wyższą opłatą tj. 60 minut kosztuje 60 zł a 90 minut kosztuje 90 zł.
ZABOWIĄZANIA
- Rodzice po zapoznaniu się z regulaminem zajęć, akceptacją jego zasady jeżeli chcą korzystać z usług Poradni. Zobowiązują się w ten sposób do przestrzegania ustalonych reguł.
KONSULTACJE
Poradnia prowadzi konsultacje dla wszystkich osób z problemami komunikacji językowej.
DIAGNOZY
Poradnia na życzenie rodziców diagnozuje i opiniuje zachowania komunikacyjne dziecka. Ocenia poziom rozwoju umiejętności językowych.
ZAJĘCIA LOGOPEDYCZNE
Stałe zajęcia logopedyczne odbywają się według tygodniowego harmonogramu pracy Poradni.