TRENING JOHANSENA
Problemy w zakresie neuronalnej dojrzałości słuchowej dzieci (słuchowe postrzeganie i identyfikacji dźwięków z otoczenia) są często przyczyną poważnych zaburzeń rozwojowych takich jak:
- zaburzenia zachowania: nadpobudliwość, zbytnia powolność lub problemy adaptacyjne (lęk, płaczliwość),
- opóźnienia i trudności motoryczne: odroczenia od norm rozwoju ruchowego, trudności z koordynacją i symetrią ruchu, brak kontroli nad czynnościami, znacznie ograniczona precyzja ruchów,
- trudności w koncentracji i uwadze zadaniowej: nie dostrzeganie przez dziecko wielu sygnałów społecznych, słuchowych i wzrokowych z otoczenia, niechęć do słuchania opowiadań, wspólnego czytania książeczek, lub wręcz unikanie tych sytuacji,
- opóźniony rozwój mowy : odroczenia lub znaczne przesunięcia w czasie kolejnych etapów rozwoju mowy, nieprawidłowa realizacja sekwencji sylabowych (mowa niezrozumiała dla otoczenia),
- trudności w uczeniu się: słabe rozumienie i przetwarzanie informacji, szczególnie słuchowych wynikające z odroczonego postrzegania bodźca akustycznego, ograniczone zapamiętywanie, brak pytań lub niewłaściwy sposób ich formułowania.
OBJAWY
Objawy opóźnionej dojrzałości słuchowej zauważyć można w zabawie i zachowaniu nawet małego dziecka. Szczególnie jest to widoczne w grupie rówieśniczej, dlatego rodzice nie dostrzegają wczesnych symptomów dysharmonii rozwojowych u swojego dziecka jeżeli przebywa ono w domu. Konfrontacja z grupą rówieśniczą (w żłobku lub przedszkolu) uświadamia jednak rodzicom problemy dziecka. Często są to znacznie pogłębione trudności rozwojowe. Im wcześniej zostanie postawiona diagnoza tym lepsze jest rokowanie zmian i poprawa funkcjonowania dziecka.
DIAGNOZA
Diagnozę wykonuje się w dwóch sferach : audiologicznej i pedagogicznej. Podczas diagnozy audiologicznej przeprowadzane są testy audiometrii tonalnej i testy mowy ustalające słuchowe aspekty przetwarzania korowego dźwięków. Podczas badania pedagogicznego ustalane są parametry funkcji zmysłowo-ruchowych (wzorce ruchu, planowanie motoryczne, koordynacja, poziom aktywności)
PLAN TERAPII
Plan terapii wynika z diagnozy i oparty jest na doborze odpowiednio filtrowanego materiału muzycznego zapisanego na płycie CD i codziennym słuchaniu programu treningowego. Po ok.8-10 tygodniach następuje badanie kontrolne potwierdzające zmiany i dziecko otrzymuje kolejną płytę z planu terapii. Program terapii trwa ok. roku. Już po kilku miesiącach widoczne są zmiany zachowania i jakości percepcji oraz integracji bodźców zmysłowych dziecka.
M.Podeszewska – logopeda, terapeuta mowy, provider metody IAS-Treningu słuchowego Johansena