STATUT

STATUT PLACÓWKI NIEPUBLICZYNEJ

NAZWA:

Niepubliczna Poradnia
Konsultacyjno-Szkoleniowa Terapii Mowy i
Alternatywnej Komunikacji Językowej
PIKTOGRAMY

TYP PLACÓWKI:

Placówka jest Poradnią Specjalistyczną
o charakterze konsultacyjno-szkoleniowym

CELE PLACÓWKI

1. Poradnia Specjalistyczna jest placówką udzielającą pomocy w zakresie komunikacji językowej i poważnych zaburzeń języka u dzieci, młodzieży i osób dorosłych.
2. Poradnia ma charakter diagnostyczno-terapeutyczny w zakresie opóźnień rozwoju języka i mowy u dzieci niepełnosprawnych intelektualnie i dzieci z dodatkowymi zaburzeniami rozwojowymi np.: autyzm.
3. Poradnia specjalistyczna udziela instrukcji i pomocy rodzicom dzieci objętych rehabilitacją oraz prowadzi szkolenia dla nauczycieli, logopedów, pedagogów pracujących z tymi dziećmi.

 

ZADANIA PLACÓWKI

1. Poradnia prowadzi ewidencję osób niemówiących, wymagających specjalnej opieki terapeutycznej i zastosowania metod wspomagających i alternatywnych AAC
2. Poradnia ocenia stopień zaburzeń mowy i poziom rozwoju języka
3. Poradnia określa możliwości korzystania z różnych form terapii rodziny.
4. Poradnia prowadzi zajęcia indywidualne z pacjentami.
5. Poradnia udziela konsultacji rodzinie, prowadzi różne formy terapii rodziny.
6. Poradnia proponuje, organizuje i prowadzi szkolenia dla osób profesjonalnie zajmujących się uczniem i terapią osób niepełnosprawnych z poważnymi zaburzeniami porozumiewania się.

 

ORGANIZACJA PLACÓWKI

1. Poradnia rozpoczyna swą działalność z chwilą wpisu do ewidencji.
2. Osobą prowadzącą placówkę jest Maria Podeszewska-Mateńko.
3. Do kompetencji osoby prowadzącej placówkę należy:

a. układanie statutu placówki
b. wnoszenie zmian statutu
c. zatrudnianie pracowników
d. organizowanie i prowadzenie merytorycznych szkoleń
e. organizowanie konferencji i innych form wymiany informacji naukowej – o zakresie ogólnopolskim i międzynarodowym
f. reklamę i rozpowszechnianie wiedzy o działalności Poradni – szczególnie roli i znaczenia komunikacji w życiu osoby niepełnosprawnej

 

PRAWA I OBOWIĄZKI PRACOWNIKÓW

1. Pracownicy zatrudnieni w placówce muszą

a. spełniać wymogi kwalifikacji zawodowych uprawniające ich do wykonywania swoich zadań
b. mają obowiązek zapoznania się ze statutem Poradni i przestrzegania go
c. powinni rzetelnie wykonywać swoje obowiązki
d. są zobowiązani do wykonywania tajemnicy służbowej

2. Pracownicy mają prawo do

a. korzystania z wyposażenia Poradni; zarówno ze środków dydaktycznych jak i urządzeń technicznych
b. samokształcenia i doskonalenia swoich kwalifikacji

 

PRAWA I OBOWIĄZKI PODOPIECZNYCH I SŁUCHACZY

1. Podopieczni (pacjenci) mają prawo do

a. korzystania z wyposażenia Poradni (łącznie z wypożyczaniem pomocy dydaktycznych i literatury)
b. korzystania ze znaków symbolicznych alternatywnej komunikacji językowej (Bliss’a, Piktogramów, P.C.S.) bez konieczności ich zakupu
c. korzystania z indywidualnych form terapii
d. interwencji i pomocy w placówkach oświatowych, opiekuńczo-wychowawczych i edukacyjnych gdzie przebywają i uczą się podopieczni

2. Podopieczni i słuchacze mają obowiązki

a. uiszczać opłatę za zajęcia i szkolenia
b. pracować według wskazówek terapeutów
c. systematycznie uczęszczać na zajęcia

3. Skreślenia z ewidencji odbywać się mogą gdy

a. dana osoba – podopieczna lub jej rodzina nie opłaci w ciągu roku kalendarzowego kosztów zajęć lub odbytego szkolenia
b. dany podopieczny nie uczestniczy w zajęciach dłużej niż rok czasu, od ostatniej wizyty
c. na własną prośbę

 

ZASADY PRZYJĘCIA DO PORADNII

1. Przyjęcie do poradni odbywa się

a. według wolnego naboru
b. poprzez skierowanie lub wskazanie z określonej placówki, szkoły, przedszkola, ośrodka, poradni, lekarza
c. poprzez odpowiedź na ofertę szkoleń proponowanych przez Poradnię
d. indywidualne uzgodnienie (telefoniczne lub pisemne) terminu szkolenia indywidualnego

 

ORGANIZACJA PRACY

1. Poradnia realizuje swe zadania przez cały rok.
2. Poradnia prowadzi indywidualne formy terapii mowy i zajęcia reedukacyjne przez cały rok dla wszystkich osób potrzebujących i poszukujących pomocy.
3. Zgłaszający się podopieczni pacjenci mogą otrzymać pomoc poprzez:

a. ocenę stopnia rozwoju ogólnego danego podopiecznego na podstawie obserwacji i odpowiednich testów diagnostycznych
b. ocenę stopnia rozwoju poznawczego i rozumienia mowy i rozwoju języka i wydanie jej w formie pisemnej
c. ustalenie metody postępowania terapeutyczno-edukacyjnego dostosowanej indywidualnie do potrzeb pacjenta i priorytetów rodziny
d. wdrażanie wybranego systemu komunikacyjnego: naturalnego lub alternatywnego
e. kształtowanie świadomości i postaw rodziny w zakresie potrzeb osoby niepełnosprawnej i czynnej współpracy z dzieckiem w różnych formach jego aktywności codziennej
f. organizowanie spotkań w szerszym gronie specjalistów – aby zapewnić skuteczność pomocy w usprawnianiu innych funkcji, oprócz mowy, które pośrednio wpływają na sukces w komunikowaniu się z osobą niepełnosprawną

4. Osoby oczekujące szkolenia mogą uczestniczyć w nich według zasad przedstawionych wyżej. Szkolenia obejmują:

a. wykłady z zakresu wiedzy o języku i komunikacji, pedagogiki ogólnej i specjalnej, rehabilitacji ruchowej
b. prezentacje alternatywnych metod komunikacji i warunków stosowania ich (wymagane szkolenie)
c. prezentacje systemu Piktogramy

-kasety wideo
– slajdy
– pomoce z użyciem Piktogramów

d. udział w zajęciach w placówkach użytkowników Piktogramów – za zgodą osób prowadzących placówki
e. praktyczne wdrażanie do komunikacji przez kontakt z osobą niemówiącą system Piktogramów

Placówka może organizować i prowadzić szkolenia z udziałem osób prowadzących szkolenia w zakresie alternatywnych metod z Polski i z zagranicy jeżeli takie będzie zapotrzebowanie

 

DOKUMENTACJA

1. Poradnia prowadzi dokumentację dotyczącą

a. rejestru podopiecznych (ich danych)
b. ocenę postępów poprzez opis i nagrania video, dokumentację fotograficzną
c. rejestr szkoleń (plany ramowe i szczegółowe)
d. planowanie przebiegu szkoleń (plany ramowe i szczegółowe)

 

FINANSOWANIE

1. Poradnia finansowana jest z samodzielnej działalności gospodarczej – może być też dotowana z środków gminnych
2. Poradnia może ubiegać się o dofinansowanie z sieci instytucji pozarządowych: programów i projektów, wspomagających ten typ pomocy i opieki jaki reprezentuje Poradnia.

 

POSTANOWIENIA KOŃCOWE

1. Statut jest dostępny w siedzibie Poradni przy ulicy Kuśnierskiej 10 w Szczecinie oraz na stronie internetowej Poradni.
2. Zmiany mogą być dokonywane przez osobę prowadząca Poradnię z zachowaniem obowiązujących wymogów prawa.